تی تلگرام

  • تاریخ : ۲۰ام شهریور ۱۳۹۷

استارت‌آپ زودپرینت به نشانی pzood.com توسط محمد مهدیارمنش ۲۶ ساله که متولد مشهد است و در رشته کارشناسی نرم‌افزار دانشگاه فناوری قوچان تحصیل کرده، راه‌اندازی شده است.

من در حوزه طراحی اپلیکیشن موبایل و نرم‌افزار‌های تحت وب و وب‌سایت فعالیت می‌کردم. در سال ۹۵ سفارش طراحی یک اپلیکیشن برای ایجاد ارتباط بین چاپخانه‌ها و مشتریان را دریافت کردم تا کارهای پرداختی و چاپی با سرعت بهتری انجام شود.

از همان زمان این ایده در ذهن من شکل گرفت که می‌توانم این کار را گسترش دهم ولی ایده‌ای که در ذهن داشتم، به دلیل حجم بالای خدماتی که باید ارائه می‌شد، اجرا نشد و تصمیم گرفتم در ایده تغییراتی ایجاد کنم و خدمات را به طراحی و فروش بنر آنلاین محدود کنم.

پروژه زودپرینت از زمانی که در حد یک ایده بوده تا نقطه‌ای که در حال حاضر در آن قرار دارد، چند بار با شکست روبه‌رو شده، ولی از آنجایی که محمد به کاری که می‌کرده ایمان داشته، در این مسیر ناامید نشده و هر بار مشکلات را چه از لحاظ مباحث فنی و چه از لحاظ مشکلات بازار تلاش کرده است که برطرف کند. در نهایت زودپرینت از اوسط سال ۹۶ به بازار عرضه شد و به درآمدزایی رسید.

  •  همان‌طور که اشاره کردید، در این مسیر با مشکلات مختلفی سروکار داشتید. می‌توانید به برخی از آنها اشاره کنید؟

بله از یک طرف مشکلات فنی در پردازش تصویر داشتیم و از طرف دیگر چاپخانه‌ها به دلیل عدم آشنایی در استفاده از فناوری حاضر به همکاری نمی‌شدند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم فرآیند کار را ساده‌تر و چاپخانه‌ها را از فرآیند ثبت سفارش حذف کنیم.

  •  در حال حاضر در زودپرینت چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

زودپرینت یک سامانه آنلاین برای سفارش بنر است به این ترتیب که کاربر می‌تواند طرح‌های آماده مختلف بنر را مشاهده کند و متن مورد نظر خود را روی بنر بیندازد. با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص داده می‌شود که متن در کدام بخش از بنر قرار بگیرد، جایگاه بهتری دارد.

پس از آن پردازش تصویر صورت می‌گیرد و بنر برای چاپ آماده می‌شود. در این مرحله کاربر می‌تواند فایل بنری را که طراحی کرده است، مشاهده کند و در صورت تمایل درخواست چاپ بدهد و یا اینکه فایل بنر را دانلود کند. 

 کاربر در طراحی بنر هم می‌تواند نقشی داشته‌باشد و یا اینکه فقط می‌تواند از طرح‌های آماده استفاده کند؟

با توجه به تحقیقی که در بازار طراحی آنلاین انجام دادیم، متوجه شدیم علی‌رغم تعداد زیاد سایت‌های طراحی آنلاین کاربران کمی از این امکانات به دلیل وقت‌گیربودن استفاده می‌کنند و کاربران بیشتر ترجیح می‌دهند که از طرح‌های آماده استفاده کنند. بر همین اساس در زودپرینت تصمیم گرفتیم طرح‌های بنر متنوعی را طراحی کنیم تا کاربران بتوانند قدرت انتخاب داشته باشند و فقط متن خود را به بنر اضافه کنند. سیستم پیشنهاد نیز در سایت وجود دارد که متن کاربر را روی طرح‌های مختلف نمایش می‌دهد تا کاربر بتواند بهتر انتخاب کند. 

  •  هزینه استفاده از خدمات برای کاربر چقدر است؟

بابت طراحی بنر از کاربر هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود و فقط زمانی که کاربر قصد داشته باشد بنر را چاپ کند، هزینه چاپ را پرداخت می‌کند و ما بنر را برای چاپ به چاپخانه‌های طرف قرارداد می‌دهیم تا چاپ صورت گیرد و سپس بنر را در محل مشتری تحویل می‌دهیم. 

  •  در حال حاضر چه تعداد چاپخانه با شما همکاری می‌کنند؟

۶ چاپخانه در تهران با ما همکاری دارند. در حال حاضر اقبال دریافت خدمات در تهران بیشتر از سایر شهرهاست برهمین اساس ما نیز تمرکز خود را روی خدمات‌رسانی در تهران قرار داده‌ایم.

استخدام نیروی گرافیست برای طراحی بنرها و غیره برایمان بسیار هزینه‌بر بوده  و چالش دیگر مربوط به چاپخانه‌ها می‌شود، چون چاپخانه شبانه‌روزی کم است و سفارشات ما بیشتر شب‌ها ثبت می‌شود

  •  چند درصد سفارش‌هایی که دارید به چاپ منجر می‌شود؟

تقریبا نصف سفارشات منجر به چاپ می‌شود. برخی از مشتریان نیز به صورت تلفنی سفارش می‌دهند تا ما برایشان بنر را بسازیم. تاکنون ۲۰۰ سفارش آنلاین داشته‌ایم و تقریبا به همین میزان نیز سفارش تلفنی داشته‌ایم.

  •  الان در چه مرحله‌ای هستید. به مرحله‌ای رسیده‌اید که درآمدها هزینه‌ها را پوشش دهد؟

بله در حال حاضر درآمدها هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و در نقطه سر به سر هستیم ولی هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که بتوانیم کار را گسترش دهیم و فکر می‌کنم بتوانیم تا ۶ ماه آینده به مرحله مطلوبی از درآمدزایی برسیم. 

  •  شیوه درآمدزایی زودپرینت چگونه است؟

بسته به نوع سفارش کارمزد دریافت می‌کنیم. ما از واسطه‌گری که برای چاپ بنر انجام می‌دهیم، درآمد داریم و به طور متوسط بابت هر سفارش چاپ بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کارمزد دریافت می‌کنیم.

  •  متوسط هزینه چاپ بنر چقدر است؟

بستگی به قیمت دلار دارد و در حال حاضر با توجه به نوسانی که در قیمت دلار به وجود آمده است، قیمت‌ها مشخص نیست و در زمان چاپ از چاپخانه‌ها قیمت می‌گیریم.

  •  نوسانات نرخ ارز چه تاثیری روی سفارشات شما گذاشته است؟

این تاثیر بسیار محسوس بوده و با افزایش نرخ ارز، سفارشات ما یک‌سوم شده است. برای جبران این کاهش سفارش روی تولید محتوا تمرکز کرده‌ایم تا از راه‌های دیگر مانند طراحی کارت ویزیت، کارت پستال آنلاین و فروش هدایا و غیره نیز درآمدزایی داشته باشیم.

  •  چند رقیب در بازار شناسایی کرده‌اید؟

اکثر رقبای ما به صورت سنتی کار می‌کنند و در حوزه آنلاین نیز تعداد محدودی چاپخانه خدمات را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند. به صوت کلی بازار بکر است و جا برای فعالیت در آن زیاد است. 

  •  مهم‌ترین چالشی که از شروع کار با آن روبه‌رو بودید، چه چیزی بوده است؟

استخدام نیروی گرافیست برای طراحی بنرها و غیره برایمان بسیار هزینه‌بر بوده  و چالش دیگر مربوط به چاپخانه‌ها می‌شود، چون چاپخانه شبانه‌روزی کم است و سفارشات ما بیشتر شب‌ها ثبت می‌شود. از طرفی چاپخانه‌های شبانه‌روزی بسیار گران هستند. برای همین قصد داریم در آینده چاپخانه‌ای را نیز راه بیندازیم تا زنجیره تامین را کامل‌تر کنیم.

بیشتر بخوانید