تی تلگرام

  • تاریخ : ۲۳ام مهر ۱۳۹۷

اولین چیزی که با شنیدن نام محتوا به ذهن خطور می‌کند، به احتمال زیاد تولید محتوا‌ست و اولین عبارتی که پس از شنیدن تولید محتوا در ذهن ما نقش می‌بندد، تولید محتوا از نوع متن و نوشته است.

آیا واقعا همینطور است و محتوا صرفا به تولید محتوا محدود می‌شود؟ پاسخ قطعا خیر است زیرا تولید محتوا یکی از بخش‌های بازاریابی محتواست که با توجه به موضوع، لحن آن می‌تواند منجر به جذب مخاطب، جلب اعتماد او و در مراحل بالاتر می‌تواند ابزاری برای فروش و جلب اعتماد مشتریان محسوب شود.

و اما سؤال بعدی این است: آیا تولید صرفا به محتوای متنی ختم می‌شود؟ پاسخ به این سؤال نیز قطعا خیر است، زیرا محتوای متنی یکی از ۴قالب  اصلی تولید محتوا‌ست و صوت، ویدئو و تصویر نیز دیگر قالب‌های تولید محتوا محسوب می‌شوند.

حال وقت پرداختن به تعریف علمی محتوا‌ست: اگر محتوا را‌‌ « ارائه اطلاعات با یک هدف خاص به مخاطبان از طریق یک کانال و در یک فرم خاص» تعریف کنیم، پنج جزء اصلی این تعریف عبارتند از:

 اطلاعات

چه ایده‌هایی را منتشر می‌کنید؟ اطلاعات، ترکیبی از مهم‌ترین ایده‌هایی است که مخاطب باید آنها را بداند. نیاز به دانستن جزئیات کلیدی (شواهد، توضیحات و نمونه‌ها) که از آن ایده‌ها پشتیبانی می‌کنند.

 هدف

چرا این کار را انجام می‌دهید؟ می‌خواهید مخاطبان به چه چیزی فکر کنند؟ چه احساسی داشته باشند؟ چه کاری انجام دهند؟

محتوا زمانی بسیار موفق است که شما آن را برای رسیدن به یک هدف خاص طراحی کنید و با تمام منابع خود ‌روی آن هدف خاص متمرکز شوید.

 مخاطب

برای این محتوا مخاطب هدف شما چه کسی است؟ بسیاری از مواقع، کسب‌وکارها و برندها بدون شناخت نیاز مخاطب و توجه به او، محتوا تولید می‌کنند. افراد و مخاطبانی که می‌خواهید به آنها دست یابید، دغدغه‌ها و سؤالات آنها را شناسایی کنید.

 کانال

چگونه محتوا را به دست مخاطبان خود می‌رسانید؟ در شبکه‌های اجتماعی؟ وبلاگ خودتان یا وبلاگ‌های پربازدید؟ همه اینها بستگی به حضور مخاطب شما دارد. اگر مخاطبانتان بیشتر در اینستاگرام حضور دارند، تمرکز اصلی‌تان باید روی اینستاگرام باشد، نه وبلاگ و نه سایر شبکه‌های اجتماعی.

 فرم

چگونه روابط خود با مخاطب را در آخرین حالت نمایش می‌دهید؟ پس از انتخاب کانال‌ها، نوبت به نوع محتوا می‌‌رسد. ویدئو، پست وبلاگ، مقاله یا پادکست؟ کدام‌یک؟ چگونه می‌توانید به بهترین نحو ممکن پیامتان را به گوش مخاطب برسانید؟

ادامه دارد…

بیشتر بخوانید