تی تلگرام

  • تاریخ : ۱۲ام آبان ۱۳۹۷

نحوه تولید محتوا صرفا به قالب‌های محتوا خلاصه نمی‌شود و پس از انتخاب قالب محتوا مرحله بعدی انتخاب فرمت محتواست.

بارها و بارها شاهد آن بودیم که سلیقه مشتریان در محتوا تغییر کرده و به موجب آن تاکتیک‌های بازاریابی در تولید محتوا نیز دچار تحول شده‌اند. بنابراین بازاریابان باید دائما شیوه و اساس کار خود را تغییر دهند.

قبل از پرداختن به نحوه تولید محتوا در هریک از فرمت‌های اشاره شده، اجازه دهید با یک مثال تفاوت بین فرمت محتوا و قالب محتوا را بیان کنیم: محتوای ویدئویی یک قالب محتواست، اما این ویدئو چه فرمتی خواهد داشت؟ گزارش؟ پخش زنده؟ یا موشن‌گرافیک؟

هرکدام از موارد گزارش، پخش زنده، موشن‌گرافیک و… یک فرمت محتوایی محسوب می‌شوند. حال وقت آن است که به معرفی برخی از رایج‌ترین فرمت‌های محتوایی بپردازیم:

Article (مقاله)

اغلب ما این مقالات را به وبلاگ یا مقالات وبلاگ می‌شناسیم که چندان بی‌ربط هم نیست و از بارزترین ویژگی‌های آن تعداد کلمات بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰کلمه، پرداختن به یک موضوع خاص و فاقد پیام تبلیغاتی بودن است که از انواع رایج آن می‌توان مقالات چگونگی و چک لیستی اشاره کرد.

ebook (کتاب الکترونیکی)

احتمالا بسیار دیده‌اید که وب‌سایت‌ها کتاب‌هایی را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند، البته رایگان رایگان که خیر! حداقل یک ایمیل ناقابل در ازای هر دانلود از شما خواهند گرفت. به این محتوا کتاب الکترونیکی می‌گویند و بیشتر جنبه آموزشی و کاربردی دارد. خلاصه بگویم باید محتوایی قرار دهید که از نظر مخاطب ارزش دانلود و دادن ایمیل داشته باشد.

این نحوه تولید محتوا دو فایده اصلی برای وب‌سایت شما خواهد داشت؛ جمع‌آوری دیتابیس از مخاطبان و شناساندن برند خود به عنوان مرجع علمی نزد مخاطب.

پادکست

پادکست را می‌توان رادیوی شخصی شده نامید، به این صورت که این امکان را به فرد می‌دهد تا به محتوای صوتی مورد علاقه خود در هر زمان که بخواهد، گوش دهد. امروز با توجه به اتلاف وقت افراد در وسایل نقلیه عمومی، پشت چراغ قرمز و… با تولید پادکست نه‌تنها  به وقت مردم احترام گذاشته، بلکه می‌توانید اثربخشی خود را نیز افزایش دهید.

موشن‌گرافیک

موشن‌گرافیک آنچه را که معمولا ثابت و بدون حرکت است، از طریق ترکیب انیمیشن و طراحی گرافیک به ویدئوی دیجیتال تبدیل می‌کند. سال‌ها این شیوه در فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌ها برای به حرکت درآوردن عناوین و پس‌زمینه‌ها و دیگر کاربرد‌ها استفاده می‌شد اما با پیشرفت بازاریابی ویدئومحور، کارکرد آن از حد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی پا فراتر نهاد و به ابزاری پراهمیت و محبوب در ارائه محتوا تبدیل شد.

نکته قابل توجه این است که بالغ بر ۴۰نوع فرمت محتوایی وجود دارد و ما در این مقاله به صورت انتخابی به ۴مورد از اثربخش‌ترین و پرکاربردترین آنها پرداختیم. برای مطالعه کامل درباره این فرمت‌ها می‌توانید به وب‌سایت ما مراجعه کنید.

ادامه دارد…

قسمت اول: از کجا شروع کنیم

قسمت دوم: کجا را هدف بگیریم