تی تلگرام

  • تاریخ : ۱۹ام تیر ۱۳۹۷

اگر این روزها گاهی احساس می کنید حافظه کوتاه مدت شما مختل شده و یا مغز شما کند است، خوب است که به لیست غذایی‌تان، غذا های که باعث تقویت مغز میشود را نیز اضافه کنید تا تاثیر انها را بر فعالیت مغزی خود ببینید. همه ی ی‌ی ما دائما در تلاش هستیم تا در طول حیات خود ذهنمان را هرچه بیشتر از اطلاعات و دانستنی‌ها لبریز کنیم. هرچه سن بالاتر میرود، خرد و دانش ما نیز افزایش مییابد.

این غذاها که در واقع من انها را غذا های باهوش کننده نیز می‌نامم، علاوه بر تقویت حافظه، خاصیت جلوگیري از بیماری‌های‌ مخرب مغز مربوط به سن را نیز دارند. در این نوشته ارزشمند شما با ۶ خوراکی طبیعی که باعث تقویت مغز میشود آشنا می‌شوید که حتی در سنین بالا نیز باعث تقویت مغز می‌شوند. پس در ادامه با تی تلگرام همراه باشید .

۶ خوراکی طبیعی که باعث تقویت مغز میشود

۱- گردو

تقویت مغز

معولا مردم نظرهای بسیار متفاوتی نسبت به گردو دارند، یا خیلی آن را دوست دارند یا اصلا از آن خوششان نمی‌‌آید. ولی اگر به شما بگوییم گردو و مغزهای مشابه آن نقش بسزایی در داشتن مغزی سالم‌تر و عملکرد حافظه‌ی بهتر ایفا میکنند، چطور؟ گردو درست مثل ماهی دارای اسید‌های‌ چرب امگا ۳ است. به علاوه این خوراکی بی‌نظیر حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان‌ قوی است که تخریب و مرگ سلول‌ها‌‌ بر اثر واکنش‌های‌ زنجیره‌ای رادیکال‌های‌ آزاد را به حداقل می‌رساند.

پس دفعه‌ی بعد که برای خرید می‌روید، یک بسته گردو بردارید و آن را امتحان کنید.


در ادامه بخوانید : معرفی دمنوش های مفید برای تقویت حافظه


۲- روغن رزماری

تقویت مغز

روغن رزماری یکی از روغن‌هایی است که به صورت گسترده‌ در رایحه‌درمانی به کار میرود، ولی شما می‌توانید از آن برای تقویت مغز و افزایش عملکرد حافظه نیز استفاده کنید. روغن رزماری را می‌توان در شمع‌ها و روغن‌سوز‌ها سوزاند یا حتی در آشپزی از آن استفاده کرد.

روغن رزماری ، با آن عطر چوبی که دارد، قرن‌ها به دلیل خواصی که برای سلامتی و زیبایی داشته، استفاده شده‌است. خواص شفادهنده‌ی این روغن به حدی زیاد است که گفته می‌شود بسیار مورد علاقه‌ی پاراسلسوس، پزشک و گیاه‌شناسِ سوئیسی-آلمانی، بوده‌است. او که از طرفداران سرسخت طب گیاهی در قرن ۱۶ بود، ارزش بسیار زیادی برای رزماری به دلیل توانایی آن برای تقویت کل بدن، قائل بود.

۳- هویج

تقویت مغز

موادی که رادیکال آزاد نامیده میشوند از طریق جریان خون شناور میشوند و سعی میکنند که سلول های مغز را از بین ببرند که میتواند منجر به از دست دادن حافظه با گذشت سن شود. با این حال آنتی اکسیدان‌ها با رادیکالهای آزاد ادغام میشوند و آنها را بی اثر میکنند و هویجها حاوی مقدار زیادی از این آنتی اکسیدانها هستند که به همین دلیل مزایای سلامتی فوق العاده‌ای را ارئه می‌دهند. با توجه به تحقیق انجام شده در سال ۲۰۰۰ که مشخص شد به دلیل توانایی هویج در کاهش استرس اکسیداتیو در مغز که میتواند ظرفیت سینگنالیک مغز را کاهش دهد، هویج می‌تواند در برابر انواع دیگر کاهش شناختی، از مغز محافظت کند.

۳- ماهی های چرب

تقویت مغز

مغز به مقدار زیادی چربی امگا۳ نیاز دارد تا سالم بماند و بهترین منابع طبیعی چربی های‌ امگا۳ در ماهی‌های‌ چرب مانند ماهی قزل آلا، ساردین، ماهیان خاویاری و کپورها است. ماهی‌های‌ چرب حاوی فرم فعال EPA و DHA به شکل آماده ساخت هستند، به این معنی که بدن میتواند آن را به راحتی استفاده کند. دارا بودن سطح مناسبی از EPA و DHA به نظر می رسد که به مدیریت استرس و افزایش ماده شیمایی شاد کننده مغز، سروتونین کمک میکند. تحقیقات اخیر در ایالات متحده نشان دهنده امکان ارتباط میان سطوح بالای امگا۳ و پیشگیری از آلزایمر است.

۴- تخم مرغ

تقویت مغز

حتما در زندگی همه ی ی‌ی ما روزهایی بوده است که سر میز صبحانه بنشینیم و تخم‌مرغ آب‌پز بخوریم. از قضا تخم‌مرغ‌ یکی از منابع اساسی کولین به شمار میرود. کولین نوعی ماده‌ی مغذی ‌است که به چگونگی عملکرد مغز و حافظه‌ی ما کمک میکند و برای رشد حافظه لازم است. ماده‌ی مغذی کولین برای تولید استیل کولین مورد استفاده قرار می‌گیرد که خود یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی ضروری در حافظه‌ می باشد.

بنابراین تخم‌مرغ پخته برای صبحانه و ماهی برای ناهار دو ترکیب غذایی سالم است که می‌تواند عمکرد مغز را در طول روز به بالاترین حد خود برساند.


در ادامه بخوانید : آشنایی با سالم‌ترین مغزهای خوراکی


۵- گوجه

تقویت مغز

یکی دیگر از غذا های تقویت کننده مغز بسیار عالی که هر روز باید بخورید، گوجه فرنگی است. این میوه حاوی آنتی اکسیدان قدرتمند لیکوپن است، که متخصصان معتقدند به حفاظت در برابر نوعی رادیکال آزاد صدمه زننده به سلولها که منجر به توسعه زوال عقلی می‌گردد، کمک می‌کند. گوجه فرنگی همچنین شامل ترکیبات دیگری است که می توانند سلامت و عملکرد مغز را حفظ کنند. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشان میدهد که کولین ماده مغذی گروه ویتامین B باعث بهبود حافظه کوتاه مدت می‌شود که به یادگیری و خواب منظم کمک میکند. علاوه بر این اسید آلفا لیپولئیک در گوجه فرنگی به حفظ بافت مغز کمک میکند و حتی ممکن است شروع بیماری آلزایمر را به تاخیر بیندازد.

۶- بوقلمون

تقویت مغز

گوشت بوقلمون میتواند نقش مهمی در عملکرد و تقویت مغز ما ایفا کند. می‌پرسید چرا؟ زیرا بوقلمون حاوی آمینو اسید است که به تولید یک ماده‌ی شیمیایی در بدن ما کمک میکند. این ماده‌ی شیمیایی حافظه و هوشیاری ما را بهبود می‌بخشد. البته بوقلمون تنها منبع این اسید شگفت‌انگیز نیست و گرچه باورش ممکن سخت باشد اما می‌توان آن را در مرغ، ماهی، پنیر و حتی بادام نیز پیدا کرد.

تقویت مغز با ۶ خوراکی طبیعی