تی تلگرام

  • تاریخ : ۲۲ام آذر ۱۳۹۷

اینتل یک شرکت تجهیزات رایانه‌ای است که در سال۱۹۶۸ در آمریکا راه‌اندازی شده ‌و در حال حاضر به عنوان یکی از برندهای مشهور نرم‌افزار و سخت‌افزار رایانه‌ای و تلفن همراه محسوب می‌شود.

با توجه به پیشرفت فناوری‌های جدید و وفور برندهای مطابق با تکنولوژی دیجیتال و رایانه‌ای، در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین راهکارهای شرکت اینتل در برنامه‌های بازاریابی می‌پردازیم.

 استراتژی رقابتی در بازاریابی اینتل

بازاری که گروه تولیدی اینتل در آن فعالیت می‌کند، یک بازار رقابتی است که برندهای بزرگ و کوچک مختلفی در آن حضور داشته و طبیعتا یک فضای رقابتی چشمگیر در آن جریان دارد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین استراتژی‌ای که این نام تجاری در موقعیت رقابتی خود در پیش گرفته است، ایجاد کارایی در روند ارتباط با مشتریان، مدیریت هزینه‌ها و بهبود قابلیت‌های نرم‌افزاری است.

به این معنا که برند اینتل، در وهله اول سعی می‌کند هزینه محصولات خود را با توجه به مخاطبانی که دارد، تنظیم کرده و بازار فروش متنوعی را برای آنها رقم بزند تا قدرت خرید بیشتری داشته باشند؛ قدم دوم، بهبود کیفیت برنامه‌های نرم‌افزاری و محصولات سخت‌افزاری است که این اصل قطعا از طریق دیگر رقبا نیز رعایت خواهد شد، چراکه مشتریان در نهایت به دنبال یک محصول با‌کیفیت هستند.

در نهایت نیز برقراری یک ارتباط کارآمد با مشتریان، مهم‌ترین بخش فعالیت بازاریابی این برند در فضای رقابتی بازار است. برقراری یک ارتباط دقیق، مستمر و کارآمد با مشتری می‌تواند در حفظ و تداوم یک نام تجاری در بین مصرف‌کنندگان بسیار تأثیرگذار باشد و به همین دلیل نیز برند اینتل، از این راهکار برای بهبود روابط خود با مشتریان و حفظ مصرف‌کنندگان وفادار و افزایش آنها، بهره می‌جوید.

محتوای هوشمند: گامی منحصربه‌فرد در بازاریابی اینتل

دست‌اندرکاران بازاریابی برند اینتل معتقدند که محتوا، حتی محتوای الهام‌بخش، به تنهایی کافی نیست؛ به این معنا که شاید تا چند سال گذشته نیز تمرکز اصلی روی محتوای الهام‌بخش بود، اما امروز‌ با توجه به پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی‌های مدرن، حتی یک محتوای الهام‌بخش نیز باید به صورتی خلاقانه‌تر و منحصر‌به‌فردتر تولید و ارائه شود.

به همین منظور گروه اینتل در فرایند بازاریابی خود، تحولات قابل توجهی را در فرایند تولید محتوا رقم زده‌اند که بسیار جالب و در‌خور تأمل بوده و می‌تواند روندی متفاوت را در تولید محتوا به نمایش بگذارد. این شرکت به جای ارائه صرف داستان‌های بازاریابی در فرایند محتوا، به توالی محتوا می‌پردازد؛ یعنی با به نمایش گذاشتن یک فرایند زمان‌دار و متوالی در محتوا، آن را از طریق رسانه‌های مختلف مانند فیس‌بوک به نمایش گذاشته و به صورت سریالی این کار را ادامه می‌دهد.

دست‌اندرکاران بازاریابی برند اینتل معتقدند که محتوا، حتی محتوای الهام‌بخش، به تنهایی کافی نیست؛ به این معنا که شاید تا چند سال گذشته نیز تمرکز اصلی روی محتوای الهام‌بخش بود، اما امروز‌ حتی یک محتوای الهام‌بخش نیز باید به صورتی خلاقانه‌تر و منحصر‌به‌فردتر تولید و ارائه شود

در همین زمینه باید اذعان داشت که روند خلاقانه دیگری که در پیش می‌گیرد، ارائه یک محتوای متوالی است که پایان آن مشخص نیست؛ به این معنا که به جای تولید محتوای کلی و ارائه آن در زمان‌های متوالی، محتوا را ارائه داده و با توجه به بازخورد و رفتار مخاطبان، محتوا را ادامه می‌دهند. از این منظر، محتوای برند اینتل بیشتر از طریق تعامل با مخاطبان و پاسخ‌های آنها شکل گرفته ‌که این امر، یک فرایند جدید در تولید محتوا بوده و می‌تواند اثرات مثبتی را برای این نام تجاری به دنبال داشته باشد.

همچنین با توجه به اینکه برند اینتل برای حفظ موقعیت خود در فضای رقابتی بازار، ارتباط کارآمد با مشتریان را در دستور کار قرار داده است، ارائه یک محتوای هوشمند و مدرن که در تعامل با مخاطب است، می‌تواند در رویکرد مورد نظر این شرکت نیز بسیار مؤثر واقع شود.

دوستان جدید پیدا کن، اما قدیمی‌ها را هم حفظ کن!

عبارت فوق، یکی از رویکردهای اصلی برند اینتل را در ارتباط با مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد، از این منظر، این شرکت دو گروه مخاطب را از یکدیگر متمایز کرده و البته سعی در حفظ هر دو گروه دارد؛ یکی گروه مصرف‌کنندگان این برند که با برقراری ارتباط‌های تعاملی با آنها، ارائه تخفیف‌ها و‌… سعی در حفظ آنها دارد و دیگری، مخاطبانی که می‌توانند به مصرف‌کننده این برند تبدیل شوند.

در واقع، شرکت اینتل به دنبال حفظ دایره مشتریان خود و در عین حال افزایش آنها بوده و به همین دلیل نیز به دنبال ایجاد روندهای خلاقانه‌ای در ارائه محتوا و همچنین ابزارهای بازاریابی خود است. در ارتباط با مصرف‌کنندگان، مدیران این برند معتقدند که نگهداری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ یعنی یک نام تجاری باید بتواند در حفظ و نگه‌داشتن مشتریان بالفعل خود بسیار موفق عمل کند. همچنین از نظر این گروه، رشد مخاطبان بالقوه که در نهایت باید به یک مخاطب بالفعل تبدیل شوند، بسیار اهمیت داشته و آینده تجاری یک برند را تضمین می‌کند.

تمرکز بر مخاطبان جوان

امروز‌ بخش بزرگی از خریداران محصولات دیجیتال جوانان هستند، به طوری که این گروه سنی تصمیمات خرید بازار را تحت تسلط خود دارند، به همین دلیل نیز برند اینتل به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ در عرصه فناوری، از اهمیت این قشر سنی غافل نشده و بخش زیادی از فعالیت‌های بازاریابی خود را با تمرکز بر این قشر انجام می‌دهد.

گروه سنی بین ۱۹ تا ۲۴ساله، بازار هدفی هستند که این کمپانی برای خود ترسیم کرده و برای ایجاد برنامه‌های دقیق بازاریابی برای این گروه‌های سنی، به دنبال درک علایق، خواسته‌ها و نقاط حضور آنهاست. در این میان رسانه‌های اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که این گروه سنی را می‌توان مخاطب قرار داد، انتخاب شده و بسیاری از رویکردهای بازاریابی این برند در رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌شوند.

همچنین اتخاذ رویکردهایی که با سلیقه این گروه سنی هماهنگ باشند نیز در دستور کار قرار گرفته است، مانند ویدئوهایی که با موسیقی مورد علاقه این گروه پیوند داشته و در پس‌زمینه خود، برند اینتل را برجسته می‌کنند.

داستان‌های واقعی مخاطبان

یکی از راهکارهای نوین و قابل توجهی که برند اینتل در ارتباط با مخاطبان خود در پیش گرفته است، گوش‌دادن به مخاطبان و به نمایش گذاشتن داستان‌های واقعی آنها در ارتباط با این نام تجاری است. این رویکرد که در حیطه تجربه کاربر معنا پیدا می‌کند، داستان‌های واقعی مخاطبان برند اینتل را بازگو می‌کند که مطمئنا می‌تواند در روند رشد این نام تجاری و جذب مخاطبان جدیدتر نیز تأثیرگذار باشد.

به عنوان مثال، داستان زنی که با شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین این شرکت توانست کار آرایشگری خود را رونق بخشد و یا فرد دیگری که با آموختن برنامه‌نویسی، یک برنامه موفق را در زمینه اهدای عضو طراحی کرد.

در نهایت باید گفت که تمرکز بر مخاطب و اتخاذ رویکردها و استراتژی‌های خلاقانه و جدید در ارتباط با مخاطبان، شاید مهم‌ترین روند برند اینتل در زمینه برنامه‌های بازاریابی و برندسازی باشد.